13/12/2017

RSS

Η ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ ΣΤΟΝ ΙΕΡΟ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟ ΝΑΟ ΣΠΑΡΤΗΣ

06/03/2012

Την Κυριακή 4 Μαρτίου 2012, η Εκκλησία μας εορτάζει την αναστήλωση των Ιερών Εικόνων, χαρακτηρίζοντας αυτή την Κυριακή ως «Κυριακή της Ορθοδοξίας».

Σε όλους τους Ιερούς Ναούς τελείται Θεία Λειτουργία και λιτανείες με έμφαση στην ύψωση των Εικόνων, σε ανάμνηση της Συνόδου του 842-3 και της αναστήλωσης των Ιερών Εικόνων από την Αυτοκράτειρα Θεοδώρα και τον υιό της Μιχαήλ Γ’.

Στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό του Ευαγγελισμού, στη Σπάρτη ο Μητροπολίτης κ. Ευστάθιος αφού διερωτήθηκε για το εάν «Είναι δυνατόν να αναστηλώνουμε τις Εικόνες και να αποκαθηλώνουμε τις ζωντανές εικόνες του Θεού; Αν δεν το πράξουμε τότε είμαστε Ελληνίζοντες εις την γλώσσα και Βαρβαρίζοντες εις την σκέψη…», αναφέρθηκε στα γεγονότα εκείνων των ημερών: «Πέταξαν τις εικόνες από την απιστία τους. Πίστεψαν τον Χριστό ως Θεό και όχι ως τέλειο άνθρωπο. Δεν δίστασαν να σπάσουν, να κάψουν και να εξαφανίσουν τις Ιερές Εικόνες».

Kyr.Orthod.2012-01Kyr.Orthod.2012-02Kyr.Orthod.2012-03Αξίζει να σημειωθεί ότι ένα από τα επιχειρήματα των εικονομάχων ταύτιζε τις εικόνες με τα είδωλα που προσκυνούσαν οι ειδωλολάτρες. Μάλιστα ο Λέων ο Γ’ ζητούσε από τους Εκκλησιαστικούς κύκλους να τον πληροφορήσουν ποιος κληροδότησε την παράδοση να προσκυνούν οι πιστοί κατασκευάσματα χεριών.

Τους ισχυρισμούς των εικονομάχων «εξυπηρέτησαν» κάποιες ακρότητες των εικονολατρών. «Υπήρξαν και ακρότητες, θα πεί ο Μητροπολίτης Ευστάθιος. Πιστοί έξυναν την μπογιά ή το ξύλο των εικόνων και κατέλυαν το διάλυμα. Αυτό βέβαια μπορούσε να διορθωθεί με παρέμβαση και ερμηνεία της Εκκλησίας και όχι με την αποκαθήλωση και καταστροφή των εικόνων»

Ο Ιωάννης ο Δαμασκηνός, στον «Περί Εικόνων Λόγο δεύτερο» αναφέρει: «… Ότι δεν προσκυνώ την ύλη είναι φανερό διότι αν καταστραφεί το εκτύπωμα ενός σταυρού που είναι κατασκευασμένος από ξύλο, παραδίδω το ξύλο στη φωτιά. Το ίδιο συμβαίνει και με το ξύλο των εικονισμάτων, όταν αυτά καταστραφούν».

Ο κ Ευστάθιος από την Ωραία Πύλη της Ευαγγελίστριας αναφέρθηκε και στις συγκυρίες, πολιτικές και κοινωνικές, που συνετέλεσαν στην παρακμή. «Στην έριδα αυτή υπήρξαν και πολιτικές, κομματικές όπως λένε σήμερα, παρεμβάσεις. Τελικά το 842-3 μ.χ. οι Αυτοκράτορες Μιχαήλ και Θεοδώρα δια της 7ης Οικουμενικής Συνόδου επανέφεραν θριαμβευτικά τις Ιερές Εικόνες».

Kyr.Orthod.2012-04Kyr.Orthod.2012-05Kyr.Orthod.2012-06Σημαντική ήταν η αναφορά του κ Ευσταθίου στον ορισμό των Ιερών Εικόνων: «Οι Εικόνες είναι Ιερά εκτυπώματα Ιερών Προσώπων. Είναι το μέσον που μας βοηθά να φτάσουμε από την γη στον Ουρανό (Μ. Βασίλειος). Οι Ιερές Εικόνες είναι το βιβλίο των αγραμμάτων… Πρόκειται για Ιερά Αγιοπνευματικά αντικείμενα. Έχουν άμεση σχέση με την ευσέβεια των αγιογράφων που τα δημιουργούν αλλά και των πιστών που στέκονται μπροστά τους. Ευσεβείς αγιογράφοι αποτύπωσαν σε εικόνες την αγιότητα. Βλάσφημοι αγιογράφοι βεβήλωσαν την αγιογραφία.

Κατά την ώρα που ασπαζόμαστε τις Ιερές Εικόνες αγιάζονται τα χείλη, τα μάτια, ο νους ακόμα και το σπίτι όπου στεγάζονται τα εικονίσματα… Ο λαός μας έχει συνδεθεί συναισθηματικά με τα Εικονίσματα. Συνδέει κρίσιμες στιγμές της ζωής του. Συνδέει γενιές μέσα από Εικονίσματα κειμήλια. Ο πιστός μπροστά στα Εικονίσματα κλαίει, δακρύζει, ομολογεί. Αναλογιστήκατε έναν Ναό χωρίς Εικόνες…».

Ο Μητροπολίτης Ευστάθιος συνεχίζοντας να μιλά στο Εκκλησίασμα ανέφερε: « Η αναστήλωση των Εικόνων έγινε, όμως στις μέρες μας έχει γίνει η αποκαθήλωση μιας άλλης Εικόνας. Της Εικόνας του Χριστού στο πρόσωπο του συνανθρώπου μας. Όταν κοιτάμε τον συνάνθρωπο πρέπει να σκεπτόμαστε τον Δημιουργό του. Κάθε συνάνθρωπός μας είναι μια εικόνα του Θεού. Πρέπει να αντιμετωπίζουμε με αγάπη, σεβασμό και όχι για εκμετάλλευση τον πλησίον μας. Είναι δυνατόν να αναστηλώνουμε τις Εικόνες και να αποκαθηλώνουμε τις ζωντανές εικόνες του Θεού; Είναι δυνατόν γυναίκες και παιδιά να πέφτουν θύματα εκμετάλλευσης; Είναι δυνατόν να ψηφίζονται Νόμοι εναντίον της ευτυχίας των ανθρώπων και ιδιαίτερα των νέων που θέλουν να φύγουν στο εξωτερικό; Είναι δυνατόν να υπάρχουν δίπλα μας πεινασμένοι κι εμείς να γλεντάμε  όπως γίνεται στις καρναβαλικές εκδηλώσεις; ¨Όταν μια εικόνα βρεθεί κάτω τη σηκώνουμε. Όταν πέσει κάτω η ζωντανή εικόνα του Θεού, ο συνάνθρωπος δεν πρέπει να τη σηκώσουμε…; Αν δεν το πράξουμε τότε είμαστε Ελληνίζοντες εις την γλώσσαν και Βαρβαρίζοντες εις την σκέψιν…»

Kyr.Orthod.2012-07Kyr.Orthod.2012-08Kyr.Orthod.2012-09Ο κ Ευστάθιος συνέχισε παροτρύνοντας τους πιστούς να μιλούν για το Θεό: « Με λόγους, έργα και προσευχές θα αναστηλώσουμε τις ζωντανές εικόνες του Θεού. Σας θυμίζω τι έλεγε ο Γέροντας Παϊσιος: «Μιλάτε στα παιδιά σας για το Θεό και αν δεν ακούνε τότε μιλήστε στο Θεό για τα παιδιά σας…» Είναι χρέος μας η νεκρανάσταση των ανθρώπων. Η ανάσα των αναστημένων ανθρώπων είναι η απόδειξη της Ανάστασης του Χριστού» κατέληξε ο Μητροπολίτης κ Ευστάθιος

Είναι χαρακτηριστικό ότι στον Μητροπολιτικό Ναό της Σπάρτης την Κυριακή της Ορθοδοξίας προσευχήθηκε πλήθος πιστών, ενώ αντιπροσωπεία του Λυκείου των Ελληνίδων κράτησε και ύψωσε τις Ιερές Εικόνες κατά τη λιτανεία. Απούσες ήταν οι αρχές με εξαίρεση τον Στρατιωτικό Διοικητή Λακωνίας Ταξίαρχο κ Αθανάσιο Σαπουντζή και τον πρώην Δήμαρχο Σπάρτης κ Χρήστο Πατσιλίβα.

Ρεπορτάζ, Κείμενο – Φωτογραφίες: NotosPress.gr